Taxi!

Idag är det lördag kväll och jag ska bara vara hemma och ta det lugnt för jag hade lovat min mamma och pappa att vara chafför åt dom från en fest. Det var då inte riktigt vad jag hade tänkt mig från början men så fick det bli.

Det jag igentligen hade tänkt att skriva om redan för några dagar sen blev uppsjkutet till i dag då jag inte suttit vid datorn sedan dess. Jag var ju som vanligt på Karolinska för att lämna blodprov i onsdags. och det är alltid en upplevelse i sig. Speciellt resan hem därifrån som oftast går det 12 mil långa resan ut till landet.

Man får varje gång träffa nya konstiga människor som har hamnat i taxi branschen av olika anledningar. I onsdags när det var dax att åka hem trodde jag att jag för första gången skulle få åka med en helsvensk taxi chafför men det visade sig att han var från Tjeckoslovakien. Nu är det inte så att jag inte gillar utlänska taxi chafförer men kan vara skönt att få prata med en svensk imellan åt också.

Han började redan när jag klivit in i taxi med att säga "Välkommen ombord" som att det vorde värsta skeppet. Sedan sa Han "Jag ska få bjuda på en konsert under förden" " En konsert i ekologisk musik" sedan satte han på någon musik från 1500-talet som han tyckte var jätte bra. och första halvtimmen malde han sönder mig med vilka sorts aktier och fonder man skulle satsa pengar i för att tjäna pengar och så vidare. Efter ett tag visade det sig att han hade en väldigt bred men konstig musiksmak då jag klagade på hans typ av musik val. Så stannade han och tog fram en bunt med ca 10 andra skivor i som jag fick välja fritt mellan. I den här smaling fanns det både Ryskpatriotisk musik, Irländsk patriotisk musik, Svensk patriotisk musik, Latinsk musik, Classisk musik, Amerikansk country musik och Evert Taube. Så jag bytte lite mellan musiken. Jag frågade han om han inte gillade Reggae, men det visste han inte ens vad det var för något. och Bob Marley hade han aldrig hört talas om.

Det visade sig också att han var religös och höll precis på att läsa nya testamentet som låg på instrument bräden. Han sa att den ända vägen en taxichafför behöver veta vart den ligger, är någon form av väg i Jerusalem som jag inte kommer ihåg namnet på. Den sista halv timmen på bildresan Malde han sönder mig om all möjlig information om Judas och Jesus och massa andra snubbar ur bibeln och massor av teorier han hade. vilket jag inte lyssnade enn skit på utan höll mest med.

Han hade tydligen en viss fetisch för kyrkor för när vi passerade en kyrka stannade han plötsligt och vill veta vad den hette så han tog upp en annan bok från instrumentbrädan och började leta. Det var tydligen en bok med alla Stockholmläns kyrkor i. Sen undrade han om vi inte kunde gå in i den och kolla lite. Den tiden hade inte jag plus att det var stängt. När det var ca 2 mil kvar på resan var vi tvungna att stanna igen på grund av att han nästan somnade vid ratten så han rökte sträckte på benen och drack kallt kaffe han hade i en termos.

Väl framme var det en lättnad. Jag har aldrig varit med om en sån udda människa. Men det var helt klart en upplevelse.

Kommentarer
Postat av: Vivvi

Haha! :D du kan säkerligen skriva en hel bok sedan om alla taxichaufförer är sådär säregna :D hahah!

2008-08-09 @ 20:02:04
URL: http://foamy.blogg.se/2008

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0